Store pipeorgler i konserthus og kirker må opprettholde luftfuktigheten i orgelkamrene for å bevare dimensjonene til lydplankene og glidebryterne i tre.
Hvis luften i orgelkammeret blir tørr, vil den suge fuktighet fra det treet omkring og føre til at det forandrer seg. Dette kan føre til at glidebryterne vrir seg og setter seg fast, noe som fører til et instrument som ikke reagerer. Hvis lydplankene endrer form, vil ikke luften resonere riktig, og orgelet blir ustemt.
Når det opprettholdes en relativ fuktighet på 55 % i orgelkammeret, er treet i likevekt med luften, og det opprettholder fuktighetsinnholdet og formen.
Dette oppnår man ofte med dampbefuktere med liten kapasitet som mater lave nivåer med damp inn i et orgelkammer, enten direkte gjennom en vifte eller via et damprør.
I tillegg til orgelkammeret krever hovedauditoriet og sceneområdet i et konserthus også fuktighetsregulering. Tremøbler og tregulv samt musikerenes instrumenter krever en relativ luftfuktighet på rundt 50 %.
I sceneområdet må også fuktigheten opprettholdes for å gi optimale forhold for stemmen til sangerne. Hvis atmosfæren er for tørr, vil det gå ut over stemmen da sangerens nese og hals er tørr.
- Royal Albert Hall, Storbritannia
- Sydney Opera House, Australia
- Alexandra Palace, Storbritannia
- The Royal Opera House, Storbritannia
- Opera North's Howard Assembly Room
- Christ's Hospital school, Storbritannia